משלוח חינם עד הבית בהזמנה מעל 250 ש"ח

איך עוברים את הצום בקלות?

איך עוברים את הצום בקלות?

 

אם תכינו את הגוף בחוכמה לצום, תוכלו להקל על התופעות הפיזיולוגיות המתרחשות בעת צום. איך ניתן להקל על סימני חולשה, כאב ראש, עצבנות ותופעות נוספות האופייניות במהלך צום יום הכיפורים?

מה אוכלים לפני הצום? מה לא כדאי לאכול? ואיך יוצאים מהצום בצורה נכונה?

איסור אכילה ושתיה – מה מתרחש בגוף?

נאמר בספר ויקרא (כג, כז)  "בעשור לחודש השביעי הזה, יום הכיפורים הוא, מקרא-קודש יהיה לכם, ועיניתם את נפשותיכם" ומתוך כך קבעו חז"ל חמישה איסורים: איסור אכילה  ושתייה, איסור סיכה (מריחת משחות או משיחת הגוף בשמן), איסור רחיצה, איסור נעילת הסנדל (הכוונה לנעלי עור) ואיסור תשמיש המיטה (קיום יחסי מין).

איסור אכילה ושתיה מתבטא בצום שנמשך 25 שעות, ובמהלכו אנשים רבים חשים חולשה, כאב ראש, עצבנות ותופעות נוספות העלולות להיות קשות ומתישות. התופעות הללו הם ביטוי פיזיולוגי למשבר שהגוף עובר כתוצאה מירידה חדה ברמות הסוכר בדם, בעקבותיה הגוף חייב להשתמש במאגרי הסוכר בתאים, בנוסף חלה ירידה בנפח הדם עקב הפסקת שתיית נוזלים, והמערכת העצבית והרגשית מגיבות לגמילה הפתאומית במזון, ובפרט להימנעות מפחמימות וסוכרים.

הכנה נכונה =הקלה משמעותית

אם מתכוננים מראש לצום (וזה מתחיל לפחות 3 ימים קודם לכן..) אפשר להגיע ולעבור אותו הרבה יותר בקלות, מאחר והשינויים הפיזיולוגים המתוארים למעלה מתרחשים באופן מתון והדרגתי.

אז מה אוכלים ומה לא אוכלים בימים שקודמים לצום?

לפחות שלושה ואף חמישה ימים לפני הצום, חשוב להמעיט בשתיית קפה ומשקאות אנרגיה המכילים קפאין (כולל תה או קולה) ויום לפני הצום יש להימנע לגמרי מהם. כך הפסקת הקפאין לא תהיה בבת אחת וזה מקל מאוד על כאבי הראש הנפוצים בצום.

חשוב לאכול ארוחות מאוזנות ובריאות, הכוללות מזון ביתי, ולא מזון קנוי או מתועש.

לשים לב שלא אוכלים דברים מלוחים מידי או מתובלים, להימנע מחטיפים מלוחים או נקניקים.

טוב לאכול ארוחות שמשלבות פחמימה מורכבת (לחם מלא, אורז מלא) יחד עם חלבון איכותי (בשר, דגים, טונה, ביצים) ולשלב ירקות טריים.

מה אוכלים בארוחה מפסקת ?

ביום הצום, כדאי לשתות בהדרגה  כ- 10 כוסות מים (וכמובן להימנע מתה או קפה)

מומלץ לאכול אוכל קל בבוקר ובצהרים ולא ארוחה כבדה, לדוגמא סלט טרי עם לחם מלא או לחם שיפון וממרח או אבוקדו או ביצה.

בארוחה המפסקת טוב לאכול מנה בשרית או צמחית שכוללת גם שומן (שנותן שובע לאורך זמן) ושמכילה סיבים (גם הם מעניקים שובע וגורמים לספיגה הדרגתית של סוכרים), ירקות טריים או מרק (מכילים נוזלים)

שימו לב שאתם אוכלים בכמות רגילה, או מעט יותר מהרגיל, אך לא מתפוצצים.. ארוחה גדולה מאוד רק תכביד עליכם ותגרום לעייפות.

הימנעו מממתקים, סוכר או "קינוח" מתוק, הימנעו מפחמימה ריקה (לחם לבן או פסטה) הימנעו ממזון מלוח כמו חטיף מלוח או תיבול דומיננטי.

 

הצום הסתיים! מה אוכלים עכשיו?

עם סיום הצום כדאי לשבת ולשתות לאט לאט כוס או 2 כוסות מים. אפשר גם כוס תה עם מעט סוכר או דבש, או מיץ.

אפשר לאכול פרי או עוגיית שיבולת שועל, או עוגה בריאה (משהו ביתי, כמו עוגת גזר או דבש בחושה מקמח מלא או כוסמין מלא, לא עוגה מפוצצת סוכר )

לאחר כחצי שעה אפשר לאכול ארוחה, חשוב לאכול רק עד שובע, ולא מעבר. תופתעו לראות שאתם שבעים דיי מהר..ולא זקוקים לארוחה גדולה או כבדה.

טוב לאכול מרק ירקות עם או בלי עוף. או תבשיל ירק יחד עם אורז.

 

בברכת גמר חתימה טובה, צוות האתר.

 


1 תגובה

  • רעיה

    עזרתם לי מאוד תודה רבהה

השאירו תגובה